ΑΥΘΟΡΜΗΤΕΣ ΥΠΟΨΗΦΙΟΤΗΤΕΣ
Οι θέσεις εργασίας που είναι διαθέσιμες δεν δημοσιεύονται απαραίτητα σε κάποια αγγελία. Μια πρόσληψη στις πέντε γίνεται μετά από υποβολή αυθόρμητης υποψηφιότητας. Επομένως, για να βρει κανείς δουλειά δεν φτάνει μόνο να απαντά σε αγγελίες.
Η αγορά εργασίας έχει δύο πλευρές
Η «ανοιχτή» αγορά αφορά σε δημοσιευμένες αγγελίες
- ΟΑΕΔ
- Εφημερίδες
- Διαγωνισμοί κλπ
Η «κρυμμένη» αγορά αφορά σε θέσεις εργασίας που είναι διαθέσιμες αλλά η ύπαρξή τους δεν γνωστοποιείται πουθενά. Σε αυτές δεν μπορείτε να έχετε πρόσβαση, παρά μόνο μέσω αυθόρμητων υποψηφιοτήτων ή μέσω κάποιων γνωστών.
Μια πρόσληψη στις δύο γίνεται εκτός «ανοιχτής» αγοράς
ΜΕ ΠΟΙΟ ΤΡΟΠΟ ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΥΠΟΒΑΛΕΤΕ ΜΙΑ ΑΥΘΟΡΜΗΤΗ ΥΠΟΨΗΦΙΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΝΑ ΕΧΕΤΕ ΠΡΟΣΒΑΣΗ ΣΤΗΝ «ΚΡΥΜΜΕΝΗ» ΑΓΟΡΑ
Υπάρχουν διάφοροι τρόποι με τους οποίους μπορείτε να υποβάλετε μια αυθόρμητη υποψηφιότητα σε μια επιχείρηση:
- Η απευθείας επαφή
- Η επικοινωνία στο πλαίσιο μιας επαγγελματικής έκθεσης, συνάντησης, συναναστροφής
- Η τηλεφωνική επαφή
- Η αποστολή σχετικής επιστολής (courier, email κα.)
- Η αποστολή ενός φακέλου υποψηφιότητας (βιογραφικό + γράμμα)
- Η δημοσίευση του επαγγελματικού σας προφίλ
- Η συνάντηση που μπορεί να οργανωθεί μέσω κάποιου γνωστού
ΧΡΗΣΙΜΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΟΒΟΛΗ ΑΥΘΟΡΜΗΤΗΣ ΥΠΟΨΗΦΙΟΤΗΤΑΣ
Μια αυθόρμητη υποψηφιότητα είναι επιτυχής όταν:
- Προσελκύει την προσοχή
- Προκαλεί στην επιχείρηση την επιθυμία να μάθει περισσότερα για σας
- Έχει σαν αποτέλεσμα μια πρόσκληση για συνέντευξη
Για να πετύχει τους στόχους της, μια αυθόρμητη υποψηφιότητα πρέπει να
- Στοχεύει σωστά, απευθύνεται δηλαδή σε μια επιχείρηση η οποία έχει ανάγκη από τις υπηρεσίες σας
- Απευθύνεται στο σωστό άτομο προσωπικά (πρόκειται συχνά για τον υπεύθυνο προσλήψεων ή για το διευθυντή του τμήματος της ζητούμενης θέσης εργασίας)
- Παρουσιάζεται με σωστό τρόπο και ως προς τη φόρμα και ως προς τα επιχειρήματα που χρησιμοποιούνται
Για να προετοιμάσετε μια αυθόρμητη υποψηφιότητα, αναζητήστε:
- Τις επιχειρήσεις τις οποίες αφορά άμεσα η ειδικότητα σας
- Συγκεκριμένες πληροφορίες που αφορούν στην επιχείρηση που σας ενδιαφέρει και στο άτομο που θα υποβάλετε την υποψηφιότητά σας
- Μια επιχειρηματολογία που θα στηρίξει την υποψηφιότητά σας
ΤΑ ΛΑΘΗ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΠΟΦΥΓΕΤΕ
- Αποφύγετε τις “standard” διαδικασίες, και τις παρόμοιες προσεγγίσεις διαφορετικών επιχειρήσεων
- Αποφύγετε διαδικασίες που δεν ταιριάζουν στην «κουλτούρα» της επιχείρησης, όπως εκκεντρικότητες σε «αυστηρούς» τομείς, προσωπική επαφή χωρίς προηγούμενη συνεννόηση σε επιχειρήσεις που προγραμματίζουν τις συναντήσεις τους κλπ.
- Αποφύγετε τις υποψηφιότητες που έχουν αποκλειστικό σημείο αναφοράς τον εαυτό σας (αυτό που είστε, αυτό που κάνετε) παραλείποντας να εξηγήσετε σε τι μπορείτε να φανείτε χρήσιμοι για την επιχείρηση
- Μην ξεχνάτε να εκπληρώσετε μια υποχρέωση που έχετε αναλάβει: π.χ. να τηλεφωνήσετε μια συγκεκριμένη ημέρα ενώ το άτομο με το οποίο προηγήθηκε συνεννόηση σας είχε ζητήσει να τηλεφωνήσετε μια άλλη ημέρα
- Αποφύγετε να είστε επιθετικοί ή να παραπονείστε: «Δεν απαντήσατε στο γράμμα μου», «Παραχωρείστε μου τουλάχιστον μια συνέντευξη»
- Μην κάνετε κατάχρηση του χρόνου των άλλων. Μια επιστολή μακροσκελής, μια τηλεφωνική επαφή στη διάρκεια της οποίας λέτε υπερβολικά πολλά πράγματα κλπ.
ΒΑΣΙΚΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ
Φροντίστε πολύ καλά την παρουσίαση της υποψηφιότητας σας, όποια μορφή και αν έχει:
- Φυσική παρουσία
- Ποιότητα χαρτιού που χρησιμοποιείτε, γραφικός σας χαρακτήρα, φωτοαντίγραφα κλπ
- Ευγένεια, χαμόγελο, αυτοπεποίθηση
Συγκεντρώστε πληροφορίες σχετικά με την επιχείρηση, πριν υποβάλετε αυθόρμητη υποψηφιότητα
- Μην διστάσετε να κάνετε ένα τηλεφώνημα σε κάποια γραμματέα ή στο τηλεφωνικό κέντρο για να ζητήσετε τις πληροφορίες που σας χρειάζονται (όνομα στελέχους που σχετίζεται με τη θέση εργασίας, δραστηριότητες επιχείρησης κλπ).
Προσωποποιήστε το μήνυμα σας
- Αναζητώντας το όνομα του ατόμου με το οποίο θα πρέπει να επικοινωνήσετε.
Υιοθετείστε μια «επαγγελματική» στάση:
- Δεν αναζητάτε μόνο μια θέση εργασίας ή μια συνέντευξη, αλλά προσφέρετε τις γνώσεις, τις δεξιότητες και τις υπηρεσίες σας.
Προτιμείστε τον τρόπο που σας κάνει να:
Αισθάνεστε πιο άνετα ή ταιριάζει περισσότερο στο συνομιλητή σας
Να είστε ευθείς και συγκεκριμένοι.
- Παρουσιάστε τα επιχειρήματά σας βασισμένοι σε γεγονότα, αποτελέσματα, αριθμούς.
Μην εγκαταλείπετε την προσπάθειά σας μετά την πρώτη συνάντηση.
- Επιδιώξτε και άλλες επαφές με την επιχείρηση και παρακολουθήστε την πορεία της υποψηφιότητας σας.